Hidup dan Persoalan



Dunia adalah tempat ujian. Ia dipenuhi pelbagai liku dan fitnah. Tanpa petunjuk dan ketelitian dalam mengatur langkah kehidupan, seseorang akan terjerumus ke lembah kerosakan yang akan membinasakan dirinya.

Jiwa manusia sentiasa mencari kebahagiaan dan ketenangan dalam hidupnya. Namun, ramai yang tersasar dalam langkah mereka untuk mencapainya. Atau mereka berjaya mengecapinya, tapi hanya seketika sahaja. Kerana jalan yang dipilih tidak berlandaskan petunjuk al-Quran Sunnah Nabi SAW. Justeru, untuk mencapai hakikat kebahagiaan dan ketenangan yang hakiki, kita perlu kembali kepada Allah, memahami siapa kita dan rahsia-rahsia di sebalik penciptaan diri kita serta arah tuju yang perlu dilalui. Mudah-mudahan kita selamat daripada tipu daya dan fitnah yang datang dari pelbagai arah.

Saudaraku, Persoalan hidup saudara, saudara yang perlu menentukannya. Sama ada saudara hendak ke syurga atau ke neraka.





Jangan biarkan orang lain yang menentukan. Jika ada manusia yang membantu saudara, maka bersyukurlah. Tetapi jika tiada orang yang membantu, saudara mesti bangkit mencari jalan untuk keselamatan diri. Jangan hidup seperti pokok dedalu yang tidak mempunyai tapak sendiri untuk hidup atau seperti pohon yang selalu perlu disirami. Jadilah seperti sang burung yang terbang mencari rezekinya sendiri kerana hidup mengharapkan orang lain adalah kehidupan manusia yang dayus.

Wahai saudaraku,dirimu adalah rahsia Allah, tiada yang mengetahuinya melainkan orang yang berilmu. Mengenali diri adalah pembukaan pada rahsia alam ghaib yang tinggi.

Ramai manusia yang telah buta dan tertipu dengan pandangan basyariah. Mereka tidak dapat melihat hakikat di sebalik kehidupan. Jiwa dinodai dengan cinta dunia, Tuhan dibelakangi dan akibatnya hati terhijab dengan cahaya kebenaran. Hati tidak berfungsi sebagai alat menerima hidayah, hati tidak menyelami rahsia makrifat dan akhirnya hati menjadi mati untuk iman.


Jadilah mujahid dan mujahidah yang kuat kerohanian dan seorang yang kuat berfikir serta berusaha membangunkan kekuatan Islam di mana saja kita berada. Mujahid/mujahidah Agama ialah mujahid/mujahidah yang kuat kerohaniannya, bijaksana, menguasai kemahiran ilmu dunia, memahami musuh, penuh strategi, sentiasa merancang dan bergerak pantas apabila berlaku krisis. Fokuslah kepada musuh yang besar iaitu Yahudi dan kuncu-kuncunya. Tiada masa untuk kita bermain-main atau bergaduh sesama sendiri pada abad ini. Berlapang dadalah dengan segala perkara yang bercanggah sesama Islam, kumpulkan tenaga untuk merancang dan mengatur strategi berhadapan dengan musuh yang besar dan menggunakan seribu satu tipu helahnya untuk menghancurkan Islam dan umatnya.
 
.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Tidak ada anugerah yang lebih baik selain peroleh sifat sabar." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

up