Penawar Qalb


Bismillahirahmanirrahim 


Apa khabar sahabat-sahabat yang sentiasa dekat di hati? Moga rahmat dan kasih sayang Allah swt sentiasa menaungi perjalanan kehambaan kita di dunia fatamorgana ini, insyaAllah. Alhamdulillah nikmat iman dan mukmin masih dapat kita kecapi, hingga ke hari ini kita bernafas di bumi pinjaman sementara untuk menuai sebanyak mungkin agar hasilnya kelak ranum untuk dinikmati. Alhamdulillah. Segala puji hanya bagi Allah swt.

Buat sahabat-sahabat yang sedang menghadapi exam, maan najah fil imtihan,  moga jayyid jiddan,baik2 dan cemerlang semuanya! InsyaAllah. Ana pun bakal exam akhir minggu hadapan untuk  subjek omt 255 Office software application.   Sama-sama kita berusaha ya agar kecemerlangan yang digapai untuk syiar Islam jua akhirnya. Ameen




Memang hidup berputar antara hitam dan putih, jua antara suka duka. Dan pastilah ana tidak terlepas untuk turut menghadapinya. Yang berbeza mungkin cara kita berhadapan dengannya; dalamannya bagaimana?.


Dalam hati apa tersirat hanya antara Pemilik segala hati dengan empunya hati yang tahu. Alhamdulillah, bila fikirkan apa yang pernah disampaikan dan tersemat di hati, “Sesungguhnya diri kita hanya hamba, memang layak di uji dan caranya pastilah berbeza antara kita dan mereka. Dan yang penting, Allah tidak membebani melebihi kemampuan diri kita.” Its real relieved. Alhamdulillah  .

Sejujurnya, bila tengok sekeliling dan bukan hanya dalam diri sendiri, betapa ramai yang melihat sahsiah dan peribadi kita. Pastilah suatu amanah yang berat untuk menjadi yang terbaik kepada teladan yang berkesan. Adik-adik  melihat sahsiah kakaknya bagaimana.   dan justeru kakak pula punyai tgjwab dalam menjadi role model yang terbaik utk adik-adiknya. I know my dear sisters back at home reading this..  .

Sahabat-sahabat sekeliling saling mendukung. Namun yang terlebih penting ialah bila fikirkan betapa peribadi seorang mukmin itu sentiasa dalam pengawasan Allah swt melalui dua malaikat di sisi, rasa gerun di hati untuk berbuat yang bukan-bukan, yang bukan menambah pahala kebaikan terutamanya. Rasa nak marah tapi malu dengan diri sendiri, rasa nak sedih lama-lama pun takut sebab hilang nanti momentum untuk kebaikan, rasa kecewa dengan sikap manusia, rasa macam-macam yang tak best dan sedap untuk dihadam oleh  jiwa dan nurani, etc, semuanya akan membantutkan perjalanan kehambaan diri sendiri yang sentiasa berusaha untuk menjadi peribadi mukmin yang sebenar-benar Islam!

Astagfirullah, memang setiap hari perlu muhasabah diri.Bukan untuk orang lain, tetapi untuk manfaat diri dan kepentingan diri sendiri juga kan? InsyaAllah, untuk diri ana yang sangat ‘fragile’ dan juga sahabat-sahabat tersayang, moga kita istiqamah dalam perjuangan diri untuk mudahkan laluan perubahan ke arah kebaikan, insyaAllah.

Alhamdulillah  Ana sekarang dalam mode persiapan untuk tugasan  bekal akhirat jua duniawi. Moga biah solehah tempat kaki berpijak ini berkekalan dan sentiasa dinaungi rahmat dan hidayah dari Allah swt. Doakan urusan ana dipermudahkan ya sahabat-sahabat. Sungguh doa kalian penguat semangat dan keazaman ana di sini untuk turut merasai nikmat perjuangan menyebarkan dan meninggikan syiar Islam di bumi ini. Moga ketemu lagi insyaAllah.


Salam sayang dan rindu dari bumi Malaysia.



Read more>>

Ikatan




**syukran buat sahabat ana yang sudi kirimkan gambar2 ni buat mengisi ruang kosong di blog ana !jazakallah..hanya allah mampu mbalasnya dengan sebaik2 pembalasan**

maha suci Allah
Allah maha besar

Ya Allah, aku berteman keranaMu
bukan hanya sekadar berteman
bukan hanya sekadar perkenalan
aku tidak meminta lebih dari sebuah teman
jua tidak mengharapkan kekurangan dari sebuah persahabatan

perkenalanku,persahabatanku,
aku mencari keredhaanMu di situ
mengenal erti ketenangan dalam sebuah perkenalan
mencari kekuatan dalam sebuah persahabatan
mencari teman untuk sama-sama ke syurga

namun,

tidak semudah itu perjalananku,
tidak setulus itu niatku
terkadang aku menyimpang
terkadang aku terlalaiteman tanpa tujuan
teman tanpa arah
lalu sama-sama kami leka
leka dalam keseronokan yang sementara

tidak ya Allah!
bukan itu maksudku
bukan itu pintaku
dan bukan itu kemahuanku

Aku mahu berteman hingga ke syurga
teman yang sentiasa mengingatkanku kepada-Mu
tetapi aku tidak boleh bertepuk sebelah tangan
mengharap sahabat sebaik itu
sebaliknya akulah yang harus memulakan langkah
untuk menjadi teman yang sejati
bukan teman yang sempurna
kerana sifat itu mustahil bagi diriku
dan bagi dirinya
  
* dalam berteman ada pasang surutnya, terkadang masalah itu menjadikan kita lebih menghargai sebuah persahabatan dan dapat mengenal siapa sebenarnya rakan kita

** kasih sayang Allah tidak terbatas. Cinta yang Allah kurniakan tidak terhad hanya kepada sang Adam kepada Hawa. Hayatilah makna cinta. Seandainya cinta yang Allah berikan disalahgunakan, maka akan terlahirlah penghinaan dalam cinta itu sendiri.

***apa kene mengena dengan tajuk ikatan dengan apa yang aku tulis? ntahla~
mungkinkah ikatan persahabatan? hmm..




Read more>>

Buat KekaSih Allah Yang Dirindui


"Andai dirimu diberi peluang berjumpa dengan Rasulullah SAW..apakah yg akan anda katakan?"


**Sangat bertuah & terpilihnya insan yg dapat bertemu dgn baginda SAW..malu..rindu..banyak yg ingin diucapkan..tapi lebih banyak mahu mendengar dari suara mulia kekasih Allah, Muhammad S.A.W..  

Andainya Ya Allah..Kau beri kesempatan ini untukku berjumpa dgn kekasihmu..
  
Saat terpandang wajahnya..pasti wajahku tertunduk..malu,bisu dan kelu..kerna rindu, umatmu gagah menutur bicara padamu..

~~~~~~~~~~~~

"Sejahteralah dirimu kekasih agung Rasulullah SAW..

Ya Muhammad ya Rasulullah..
Sungguh diri ini faqir..
namun,ku mohon,dengarkan luahanku..
ku hanya ingin meluahkan rasa rindu padamu..
rindu yg tak tertanggung derita..
kisah tentang dirimu..
pujian sempurnanya peribadimu..
indah nian kejadianmu..
cekalnya semangatmu..hebatnya pengorbananmu..
demi Rabb & umatmu..
amat menggugah jiwa &qalbu..

Ya Habiby Ya Muhammad..
diri ini malu berdepan denganmu..
jgnlah memandangku..biarkan ku saja yg menikmati ketenangan wajahmu..
sesungguhnya,ku ingin sekali menjadi umatmu yg terbaik...
ku tahu..walau sehina mana umatmu..
dirimu tetap cintakan mereka..ia kan?
sebelum dirimu 'pergi' meninggalkan alam fana ini..
rintihanmu selalu mendoakan kami..

"Ya Allah..ampunilah ummatku..apa yg telah lepas serta apa yg akan dtg daripada mereka.. apa yg zahir padanya & apa yg batin yg tersembunyi daripadanya.."

cintailah diriku ya habib..ya mustafa..
doakan diriku mencintaimu sebagaimana kau mencintai umatmu..
tiada sebaik-baik manusia melainkan dirimu..
cintamu kudus..kasihmu tulus..
Uhibbuka fillah Ya Rasul..

Ya Muqaffy Ya Murabbi..
Ketahuilah..
Andai dihimpunkan cinta seluruh umat ini..
Demi Allah..cintamu sentiasa melebihi kami..
Maafkan daku ya rasulullah..
Izinkan daku sentiasa ingat padamu..
cintakan daku padamu..
rindukan daku hanya padamu..
kerna cintamu..adalah cinta Rabbku..
Kaulah jalan bagi cinta sejati..

jadikanku seperti Saidina Karamallahu wajhah..
jiwa tegar melafazkan.. 
"Cinta kepadamu mengatasi segalanya..
Ku damba cinta
dan syafaatmu..
Wahai murabbi agung.."

[Ya Allah,pertemukan kami di syurga kelak..ameen ya rabb~
Allahumma solli 'ala habibina wa maulana Muhammad wa 'ala alihi wasohbihi ajmain..]

**Rindu..rindu..rindu qalbu..padamu..Ya Rasul...
mengorak langkah ke arah yg lbh baik,..ke arah kegemilangan Islam~insyaAllah ^_^


Read more>>

saat itu pasti dikenang



Teringat zaman kanak-kanak dulu, selalu menonton rancangan kartun Aladdin dan Jin nya yang selalu menolong si Aladdin ketika ditimpa kesusahan atau musibah. Jin itu akan menunaikan hajat si Aladdin walau apa pun bentuk hajatnya. Wah! Nampak macam seronok kalau dapat begitu. Tapi, itu kartun.


Bak ‘semalam adalah fantasi, hari ini adalah realiti’, memang masa zaman kanak-kanak kita sering berfikir hidup bagai dalam ala fantasi. Nak apa pun, senang nak dapat. Minta itu, dapat. Minta ini pun dapat. Akhirnya, kita menjadi seperti manusia lapar yang sedang menunggu hidangan datang di depan mata. Malas berusaha dan berkorban untuk mendapatkan sesuatu hatta untuk diri sendiri sekalipun, bukannya untuk orang lain.

Sedangkan, realiltinya bukan begitu. Hidup ini berpaksi pada sunatullah, satu hak yang telah digariskan oleh Allah. Kalau matahari, mesti terbit dari timur. Kalau suatu kelahiran, mesti berpunca dari pencatuman benih lelaki dan perempuan. Kalau nak kenyang, mesti kena makan. Itulah sunatullah atau hukum alam ini. Setiap dari asbab, mesti ada sebab musababnya.

Begitu juga dalam mencapai kejayaan. Kejayaan takkan datang bergolek, bahkan ia adalah satu proses yang perlu dilaksanakan. Nak dapat 4.0 CGPA, perlu ada usaha. Nak berjaya dalam hidup, mesti ada usaha. Lebih-lebih lagi dalam usaha kita mencapai kejayaan dan kemenangan yang hakiki buat agama ini, usaha itu mestilah lebih lagi. Macam nak bina rumah mainan dengan rumah betul, pasti usaha kedua-keduanya berbeza walau natijah kepada kedua-dua usaha adalah sebuah rumah. Tetapi, nilai kedua-dua rumah adalah berbeza.

Bukanlah kejayaan diatas kertas sahaja yang perlu kita kejar.
Sheikh Mustafa Masyhur telah menggariskan beberapa ciri-ciri (langkah-langkah) untuk mencapai kejayaan (beliau merujuk daripada Al-Quran; [3:146-148]):
1. Ikhlas
2. Tidak lemah (Tidak mudah berputus asa)
3. Sabar
4. Memohon kepada Allah; tetap pendirian & ampunan dosa
5. Taati Allah & Rasul
6. Thabat (tetap di atas jalan-Nya)
7. Zikrullah
Dan seharusnya kita sedar bahawa dalam perjalanan menempa kejayaan, pasti ada liku-liku yang menanti. Ibarat gula dan garam dalam makanan, kalau dicampur dan digaul dengan baik, pasti makanan itu menjadi lazat. Kalau Thomas Edison yang berjaya mencipta mentol telah menempuh 10000 kali kegagalan, kita pula?bagaimana??


Thomas Edison bersama mentol ciptaannya.
Kejayaan yang menjadi inspirasi kepada ramai manusia.

Semoga kejayaan dan kemenangan menjadi milik kita bersama. InsyaAllah..
Waallahu'alam.

*Sekadar mengisi sedikit ruang dalam kesibukan masa. Doakan saya dipermudahkan urusan
Read more>>

Man Ana



Aku adalah seorang insan yang mencari kebenaran… Lantas aku temuinya dalam Islam.

Aku adalah insan yang mencari jalan kehidupan .. Lantas aku temuinya dalam dakwah al-Ikhwan..

Ya setiap kali datang hari-hari baru .. akan ada saksi yang melihat amal-amal kita.. Hari baru ini juga merupakan peluang untuk kesekian kalinya yang dikurniakan oleh Allah kepada kita supaya kita berusahan menyelamatkan diri kita daripada neraka, dengan mengikuti ajaran Islam yang Agung.. Islam adalah Rahmat Allah yang menjadi petunjuk dan manhaj hidup yang lurus.

Read more>>

Terus Berdoa

Assalamualaikum wbt...




Salam perjuangan dan salam mahabbah kepada semua. Sekadar perkongsian bersama sahabat-sahabat malam ini .Seorang sahabat saya memohon sedikit tashjie' daripada diri saya. Yang pasti semenjak kebelakangan ini, ramai dalam kalangan kita diuji.Almaklumlah,dalam fasa berlansungnya final exam ini berbagai-bagai macam bentuk ujian. Ada yang diuji dengan kesihatan,keluarga,kewangan dan hati.

Namun begitu, alhamdulillah...Allah masih memberi sedikit kekuatan buat diri saya untuk terus berdiri dan melangkah menghadapi segala mehnah yang diberikan ke atas diri saya. Cuma satu yang dapat saya kongsikan... Allah SWT pernah berfirman di dalam kitabNya:

" Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadaMu(wahai Muhammad) tentang Aku, (maka jawablah) sesungguhnya Aku ini dekat, Aku menjawab seruan orang yang berdoa kepadaKu apabila dia berdoa. Maka hendaklah dia menjawab seruanKu (menunaikan perintahKu) dan beriman kepadaKu,agar supaya mereka selalu berada di atas petunjuk"

BERDOALAH!!! Inilah harapan yang Allah SWT hadiahkan buat hamba-hambaNya agar kita yang lemah ini tidak berputus asa. Jangan dipisahkan antara doa dan keyakinan dalam kehidupan. Keyakinan dan pengharapan perlu ada dalam setiap doa kita.

Cuba bayangkan andainya,dengan mudah kita mengaku kalah lalu berputus asa terhadap Allah dalam sesuatu perkara,dalam kata lainnya,bermaksud kita langsung tidak menghargai apa yang telah Allah hadiahkan kepada kita. Tidak kisahlah, seberat mana pun ujian yang terpaksa kita galas, seharusnya berusaha sebaik mungkin untuk menghadapinya. Jangan sesekali kita lupa bahawa Allah itu sentiasa mendengar rintihan hamba-hambaNya yang daif.

Mari renungkan sejenak, mungkin Allah berikan kita ujian ini kerana DIA hendak menghadiahkan sesuatu kepada kita. Apa hadiahnya??? Hanya hati kita saja yang tahu, inilah rahsia antara kita dengan ALLAH. Kita selalu merungut,kenapa mesti kita yang hadapi perkara ini? Kenapa kita yang diuji? Kenapa tidak orang lain? Jawapannya mudah, kerana Allah menyayangi kita. Dengan ujian ini kita akan lebih memahami kitaran kehidupan . Adakalanya kita diatas, dan ada masanya kita di baawah. Itulah lumrah kehidupan. Biarlah beribu tribulasi yang melanda,dengan berbekal keazaman dan doa kepada ALLAH... InsyaAllah pasti segalanya dipermudahkan. Percayalah...Allah itu ada di sisi kita, DIA tidak pernah lupa akan hamba-hambanya.



Akhir kalam,wahai teman-temanku, usahlah bimbang atau risau ALLAH mendengar rintihan dan luahan masalah mu. Mana mungkin DIA akan membiarkan kita setelah DIA menguji kita, pasti ada hikmahnya. Mohonlah ampunan dan bantuan dariNYA. Janganlah sesekali kita mengharap selain dariNYA... 
Read more>>
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Tidak ada anugerah yang lebih baik selain peroleh sifat sabar." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

up