Hanya padaMu






Senyumnya meluruh duka.Bagaikan musim sonata di kala disember menjengah.Namun dukanya bagaikan musim kemarau.Menyesak jiwa dan naluri ini..perkara yang menimpa ana  bulan ni cukup banyak menikam jiwa. " Allah...innalillahi wainnailaihi rajiun...berbahagialah bagi mereka yang bersabar atas ujian yang Dia berikan..tidak mengeluh dan tidak resah..dirinya hebat...kenapa tidak aku??jiwanya mudah luluh..resahnya bagaikan tak berpenghujung..lupakah aku pada janjiNya..astaghfirullah..




“Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. (iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: "Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji'uun. Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk .”
(surah Al Baqarah ayat 155-157)




Hikmah yang besar disebalik ujian ini.Mendekatkan diri kepada pencipta.Mungkin kerana kelalaian dalam kehidupan seharian maka ujian inilah tanda Allah kasihkan kami,perhatikan kami,ingatkan kami,tegur kami dan rindu rintihan kami.Ya Allah ketahuilah bahawa hatiku kini menanggung sedikit keresahan.Mungkin keresahan ini hadir lantaran nipisnya keimananku padaMu maka perkukuhlah ia Ya Allah.Hadirkanlah kekuatan pada diri ini serta keluargaku.Limpahkan kesabaran yang teguh di jiwa-jiwa kami hingga sampai satu ketika saat nyawanya direnggut ajal kami masih mampu mengunkap kalam "dia milikMu..hanya pinjaman..dariMu dia datang dan kepadaMu tempat kembali"..Allah3...hebatnya hati yang kental dengan segala ketentuan yang Kau persembahkan.Moga diri ini diantaranya.aminn...


Tuhan... kubisikan kerinduan
keinsafan... pengharapan...
Tuhan...kusembahkan pengorbanan
Membuktikan kecintaan

Bisikanku untukMu
Munajatku mohon restu
Semoga cintaku bukan palsu
Pada desiran penuh syahdu
Gelombang lautan rinduku

Munajatku dalam syahdu
Merindui maghfirahMu
MardhiahMu dalam restu
Harapan tulusnya hatiku

Kurindukan pimpinanMu
KeagunganMu dalam doaku
Kebesaran pada kudratMu
Ia membina rohaniku

Ujian kepahitan di dalam kehidupan
Padanya ada kamanisan
Ketenangan dan kebahagian
Bayangan syurga idaman

Munajatku dalam syahdu
Merindui maghfirahMu
MardhiahMu dalam restu
Harapan tulusnya hatiku

Kurindukan pimpinanMu
KeagunganMu dalam doaku
Kebesaran pada kudratMu
Ia membina rohaniku

Tuhan... kubisikan kerinduan
keinsafan... pengharapan...
Tuhan...kusembahkan pengorbanan
Membuktikan kecintaan


Tuhan..Ya Tuhan...
Terimalah...




ana tidak mampu untuk menahan sedih dalam hati. Pilu  rasanya dalam hati ini, ditambah dengan bisikan syaitan dan desakan amarah. Namun jiwa yang sedih bertuhan. Allah tuhan kepada jiwa yang sedih ini.

lalu ada satu doa yang bagus untuk jiwa yang sedang bersedih:

Ya mnqzal gharqa (Wahai yang menyelamatkan orang yang tenggelam)

Wa ya munjiyal halka (Wahai yang menyelamatkan yang binasa)

Wa ya shaahida kulli najwa (Wahai yang menyaksikan setiap aduan)

Wa ya muntaha kulli syaqwa (Wahai yang menamatkan segala penderitaan)

Wa ya daaima ma’ruf (Wahai yang berterusan kebaikannya)

Wa ya qadiimal ihsan (Wahai yang berkekalan ihsan)

Hanya kepada Allah kita mengadu. Apa lagi buat masa sekarang, ana tidak punyai sesiapa yang mampu mengubati resah ini melainkan Tuhan ana.

p/s :

"Teruskan berdoa..bermunajat dan berharap pada Yang Esa..Serahkan segala padaNya..Dia yang merancang dan Dia yang menentukan..PerancanganNya lebih teliti..Moga Kau mengampuni dosa-dosa kami ya allah"

"Inginkan mutiara selamilah lautan..Inginkan bahagia tempuhilah penderitaan.. Inginkan kejayaan relailah pengorbanan.. Ketahuilah bahawa setiap kepahitan itu sebenarnya terkandung seribu kemanisan.."







0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Tidak ada anugerah yang lebih baik selain peroleh sifat sabar." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

up